USE IT OR LOSE IT – הפטור ממס המתנות ומס העזבון האמריקאי על הכוונת

דייב וולף ואיתן אסנפי

הבחירות המתקרבות בארה"ב מציבות אתגרי מס משמעותיים לא רק למיליוני נישומים אמריקאיים אלא גם למאות אלפים מהם, החיים בישראל או שיש להם משפחה או נכסים בישראל.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, הכריז כי אם ייבחר, הוא יפעל לבטל כמה הסדרי מס שהוכרזו על ידי משטר טראמפ, במסגרת חקיקת המס האמריקאית (Tax Cuts and Jobs Act). במסגרת מדיניות המס של ביידן צפויים יחידים בעלי הכנסות גבוהות, להכבדה בנטל המס: עליה בשיעורי המס על הכנסותיהם והקטנת סכום הפטור ממס מתנות ומס עיזבון. הנה כמה נקודות מרכזיות המוצעות על ידו:

 - העלאת שיעור מס החברות הפדרלי על הכנסות עסקיות, מ-21% ל-28%.

 - העלת שיעור המס על הכנסה אישית (החל מסף של 400,000 דולר) מ-37% ל-39.6%.

 - מיסוי דיבידנדים ורווחי הון בשיעור זהה לשיעור המס החל על הכנסות רגילות (39.6%), לגבי כל הכנסה מעל מיליון דולר.

 - ביטול מנגנון הסטפ-אפ (Step-Up in Basis) שהופעל עד כה בעת פטירה. כיום, שוויו של נכס "מעודכן" לשווי השוק שלו ביום פטירת בעליו. "קפיצה" זו בעליית הערך, מקטינה כמובן באופן ישיר את שיעור מס רווח ההון שצפוי עם מכירת הנכס על ידי היורשים. ביידן מציע למסות את עליית הערך הבלתי ממומשת של הנכס, ביום הפטירה. כלומר, היורשים צפויים לשלם מס בעת קבלת נכסי העיזבון.

 - חזרה לנורמות קודמות ביחס לפטור ממס מתנות ומס עזבון. תחת ממשל אובמה הפטור עמד על 5 מיליון דולר ליחיד, תחת ממשל טרמאפ, הפטור עומד על 11.5 מיליון דולר ליחיד וביידן מציע להוריד את סף הפטור ל-3.5 מיליון דולר בלבד.

  - שיעור מס העזבון צפוי לעלות אף הוא ל-60%, בהשוואה לשיעורו הנוכחי (40%).

 תוכנית המס של הממשל הדמוקרטי צפויה אפוא להעלות באופן דרמטי את נטל המס על העושר, הן במסגרת מיסוי היחיד והן ביחס למיסוי הכנסות עסקיות.

אז מה יכול לעשות משלם-מס אמריקאי המתגורר בישראל, או שהוא גר בארה"ב אבל יש לו משפחה או נכסים בישראל, והוא שואף להימנע מהצורך לשלם לפתע מיסים נוספים, במהלך חייו או לאחר פטירתו?

פתרון אפשרי, שהולם את הדין האמריקאי והן הדין בישראל, הוא ליצור נאמנות. הפרטים המדוייקים באשר להקמת נאמנות הנם מעבר ליריעתו של מאמר זה. אך ככלל, היוצר (הוא הבעלים בנכסים) יקים נאמנות ויעביר אליה את נכסיו. הנכסים יכול שיהיו מניות, ניירות ערך אחרים, הון פרטי, נדל"ן, חפצי אומנות וכל דבר אחר בעל ערך. הנאמנות תנוהל על ידי נאמן, בהתאם להוראותיו ולרצונו של היוצר, ואף הנכסים יחולקו לנהנים באופן ובעיתוי שייקבעו על ידי היוצר ויימסרו לנאמן. ניתן גם למנות מגן לנאמנות – אדם שיפקח על פעולתו של הנאמן.

פתרון הנאמנות מאפשר לנהנים לקבל את הנכסים ללא חבות מס. כמו כן, העברת נכסי היוצר לנאמנות תהיה חפה ממס ירושה אמריקאי ויוטל עליה מס מינימלי אם בכלל. הנאמנות אף תספק הגנה על נכסי היוצר, ותשמש אמצעי המאפשר גמישות וקלות רבה בניהול הנכסים במקרה של ריבוי נכסים ונהנים.

קיים אפוא חלון הזדמנויות צר, שאין להחמיצו, לניצול ההטבות המשמעותיות הנהוגות כיום. העברת נכסים לנאמנות ישראלית, שתהלום גם את הדרישות הנוכחיות בארה"ב, תאפשר העברה בין דורית יעילה של העושר המשפחתי, תוך ניצול ההטבות במשטר המס הקיים – הטבות הצפויות להתבטל ככל שהדמוקרטים יזכו בבחירות.

אך מרכיב הזמן הוא קריטי. כל מבנה נאמנותי כזה, חייב להיות מוקם לפני 31 בדצמבר השנה.

 

עו"ד דייב וולף הנו עו"ד מיסים אמריקאי וישראלי והשותף המנהל של המשרד דייב וולף ושות', משרד המתמחה במיסוי אמריקאי וישראלי לבעלי הון.

עו"ד ורו"ח איתן אסנפי הנו בעלים של משרד אסנפי – עורכי דין, העוסק בתחומי המיסוי הישראלי והמיסוי הבינלאומי, לרבות הקמת נאמנויות. עו"ד אסנפי הנו מחבר (משותף) של הספר "מיסוי בינלאומי – הדין בישראל".

News: